Wednesday 21 September 2016

Info - Apa itu BITCOIN




Apa itu BITCOIN?







Bitcoin adalah matawang digital , dicipta dan digunakan secara maya. Tiada siapa mengawal nya.
Bitcoin tidak dicetak seperti MYR (Ringgit Malaysia) mahupun USD. Ia dicipta oleh Satoshi Nakamoto pada 31 Oktober 2008 . Bitcoin menggunakan P2P cash system dan ia adalah sumber terbuka.


Bagaimana Bitcoin berfungsi ?





Seperti saya , menggunakan bitx iaitu dompet bitcoin / bank bitcoin untuk menyimpan setiap bits yang kita beli mahupun jual.
Setiap bitcoin menggunakan alamat unik hash untuk setiap transaksi , setiap transaksi adalah anonymous , tanpa nama , tanpa alamat , tanpa ip . ia adalah sangat sangat privasi dari segi undang-undang.



Setiap transaksi ada lejer yang disimpan didalam blockchain , disana merangkumi pelbagai alamat transaksi pengguna jual/beli , Cuma kita tidak tahu siapa yang empunya alamat bitcoin tersebut.


Setiap transaksi tidak boleh dipindah milik semula , “Engkau punya Engkau punya , nak minta balik ? Sorry la bro .” ia tidak sama menggunakan wang kertas atau perbankan secara talian.


Selepas transaksi , Alamat penerima akan berubah setiap transaksi yang sah dan Berjaya.

Apakah kesan jika BitCoin ini digunakan secara menyeluruh?
Kesan nya kepada perbankan dan matawang kertas akan jatuh , yang kaya tiada apa-apa melainkan kertas sahaja. tetapi jika kita pakar I.T ? maka kita akan jadi kaya , pengodam menjadi kaya raya , transaksi tidak dapat dikesan , maka segala "value" tidak bermakna lagi.

btw , dulu harga bitcoin pernah jatuh seketika kerana digodam. selepas itu kembali pulih.

No comments:

Post a Comment